Skip to main content

Je droomt van je eigen piste, maar is die betrouwbare bodem ook betaalbaar? Omdat de aanleg van een piste toch enige kennis en knowhow vraagt, is het aangeraden om in zee te gaan met een gespecialiseerd bedrijf. Toch kan je geld besparen door zelf al wat onderzoek te doen. Met onze 6 tips kom je alvast een stap dichter bij een geslaagd project. 

1. De locatie van je piste

Idyllisch plaatsje of vooral praktisch?

Vooraleer je begint met de aanleg van je nieuwe piste, is het natuurlijk om te bepalen waar die juist moet komen. Je wil kunnen trainen op een aangename plek, bij voorkeur zo ver mogelijk weg van storende factoren zoals voorbijrazend verkeer. Maar een piste die goed bereikbaar is, is makkelijker aan te leggen. Een locatie die een aannemer met grote vrachtwagens vlot kan bereiken, kan je om die reden alleen al een hoop geld besparen. Ook een goede ondergrond is belangrijk: hoewel het uitvoeren van de voorbereidende grondwerken vaak niet de grootste kostenpost is, is het altijd een voordeel wanneer de grond waar je piste komt reeds (zo goed als) vrij is van stenen en onstabiele plekken. Een tip die vooral geldt voor het onderhoud van je piste en niet zozeer de aanleg ervan, is om goed na te denken over de beplanting rondom je piste. Bomen en heggen zijn ideaal voor het opvangen van wind- en geluidsoverlast, maar de bladeren kunnen je piste vervuilen en de wortels dreigen je bodem te beschadigen. Een piste die omgeven is door hagen, heggen of bomen vergt dus meer onderhoud.

2. De grootte van je piste

Van standaard tot aangepast aan jouw wensen en noden. 

Je hebt beslist waar jouw piste zal komen, maar hoe groot moet ze zijn? Dat is afhankelijk van jouw voorkeuren. Voor privégebruik is een piste van 20 op 40 meter een standaardmaat. Rijd je dressuur en wil je je proeven perfect kunnen voorbereiden? Dan kan je overwegen je piste aan te laten leggen in dezelfde maat als een dressuurring: 20 x 60m. Ruiters die graag een sprongetje maken, kiezen dan weer best voor een iets bredere piste; 5 meter extra biedt meer mogelijkheden om je hindernissen te plaatsen. Een professionele piste is vaak nog wat groter met afmetingen van 35 x 70 meter. Zo zie je maar dat alles van jouw wensen afhangt.

Longeer je je paard vaak? Overweeg dan het aanleggen van een extra longeercirkel. De repetitieve beweging van het longeren is namelijk nefast voor je piste.

De piste die je op deze afbeelding ziet, is maar liefst 65 x 170 meter groot. Lees er meer over.

3. Onderlaag en drainage

Het fundament bepaalt het eindresultaat 

Ruiters en stalhouders hebben soms de neiging om veel geld te spenderen aan een goede toplaag zodat hun piste er schitterend uitziet. Toch is de onzichtbare onderlaag minstens van even groot belang: ze is het fundament van jouw piste. Hoe prachtig en kwalitatief je toplaag ook mag zijn, wanneer de basis van je piste ondermaats is, zal je nooit een stabiele, betrouwbare piste krijgen.

Het effectief draineren van een rijpiste is specifieke materie. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, afhankelijk van de noden die je hebt en de locatie of samenstelling van je piste.  Niet elke aannemer heeft hier kaas van gegeten. Laat je wat dit betreft dus zeker begeleiden door een expert in paardenbodems.

Het zand is het belangrijkste onderdeel van een piste.

4. Toplaag

Een stabiele bodem, maar hoe?

Een goede bodem is veerkrachtig en schokdempend, zodat je paard met vol vertrouwen door de piste kan lopen en het risico op blessures minimaal is. Daar is zowat iedereen het over eens. Toch zal je snel merken dat de meeste mensen een eigen mening hebben over de vereisten van een goede toplaag. Er is dan ook een waaier aan mogelijkheden.

De belangrijkste factor voor een goede piste is het zand dat gebruikt wordt. Elke zandsoort heeft specifieke eigenschappen en het vergt soms enig onderzoek om na te gaan welke zandsoort of welke zandmengeling de beste resultaten zal opleveren in jouw specifiek geval. Vaak worden er ook (geotextiel)vezels aan de toplaag toegevoegd om de kwaliteit te verhogen en een goede waterhuishouding te waarborgen.

Daarnaast bestaan er ook eb en vloedpistes. Deze pistes bevatten geen vezels en zijn gebruiks- en onderhoudsvriendelijk. Tot slot kan je ook kiezen voor een waxpiste: deze veroorzaken minder stof én stoten water af, waardoor ze minder snel bevriezen. Waxbodems hebben geen nood aan beregening, maar ze kunnen soms wat plakkerig aanvoelen.

Een gespecialiseerde firma kan je helpen om te kiezen voor de toplaag die het best aansluit bij jouw behoeften. Laat je daarbij niet zomaar verleiden door een aantrekkelijke prijs: goedkoop is vaak duurkoop omdat je extra tijd en geld moet besteden aan het onderhoud van je piste. Het is echter belangrijk om te onthouden dat het goed onderhouden van een piste onontbeerlijk is; de perfecte bodem onder alle omstandigheden bestaat niet.

5. Beregening van je piste

De hoeveelheid water bepaalt de berijdbaarheid van een piste

Een goede beregening is onontbeerlijk voor een kwalitatieve piste. De hoeveelheid water bepaalt enerzijds de stabiliteit en anderzijds hoe vast of los de piste ligt. Er zijn twee mogelijkheden om je piste te beregenen: het aanleggen van een sproei-installatie of een eb & vloedsysteem.

  • Een sproei-installatie beregent de piste langs boven en moet goed ingesteld zijn om te zorgen dat alles plekjes bereikt worden zonder dat er plassen ontstaan.
  • Een eb en vloedsysteem zorgt automatisch voor het juiste watergehalte zonder waterverlies door verdamping.

Een sproei-installatie beregent de piste langs boven.

6. Het budget

Van basic tot superdeluxe

Dat het prijskaartje van jouw piste wordt bepaald door heel wat factoren, is intussen wel duidelijk. Toch is een kwalitatieve piste de investering waard. Goedkopere oplossingen hebben vaak een kortere levensduur en vergen veel onderhoud. Er zijn enkele mogelijkheden om de prijs te drukken zonder in te boeten op een goede bodem. Zo kan je ervoor kiezen om een kleine piste aan te leggen en ruimte te voorzien om later uit te breiden. Je kan ook besparen op de afwerking door zelf je omheining te plaatsen. Tot slot kan je een bestaande piste laten analyseren om na te gaan op welke manier de kwaliteit van jouw bodem geoptimaliseerd kan worden, in plaats van een nieuwe piste aan te laten leggen.

Samengevat, hou je best rekening met de volgende kosten voor het aanleggen van een piste:

  • Het leveren van de materialen (transportkosten)
  • Voorbereidende graaf- en grondwerken
  • Aanleggen van de drainage
  • De materiaalkeuze (geopad, zandmengsel, vezels, …)
  • Omheining van de piste
  • Verlichting voor de piste

Doe je veel zelf of houd je het erg simpel, dan kan je een piste aanleggen vanaf  €5.000 excl. btw. Een standaardpiste laten aanleggen kan doorgaans voor een budget van €16.000 excl. btw.

Onze gouden raad? Laat je bijstaan door professionals. BM Service is een gerenommeerd Belgisch bedrijf met tonnen ervaring op het gebied van paardenpistes. Neem gerust contact met hen op om jouw droompiste waar te maken.

Silke Vehent

Stagiaire bij Communicatie Katrien

Leave a Reply